Originální logo neexistuje

Autor: ArtLogo, publikováno: 07.02.2015 00:15

Vylekal vás nadpis? Věříme. Přiznáváme, že i nás v Artlogo polekal. Zpočátku jsme tomu nemohli uvěřit. Chtěli jsme pro každého klienta osobité a jedinečné firemní logo pro web či celou firemní identitu. Ale narazili jsme. Ptáte se proč?

Loga rostou jak houby po dešti

Umíte si představit, kolik firemních log přibude za den na celém světě?

Takových, které spatří světlo světa a krášlí weby, hlavičkové papíry či automobily, vytvoříme v průměru 200 za rok. Mluvíme jenom o našem maličkém grafickém studiu v Praze 10. Netroufáme si odhadnout, kolik jich za rok vznikne v celé Praze. Nebo v České republice. A kolik v Evropě. A co teprve na celém světě?

Nepředstavitelně obrovské číslo. Podobnosti se téměř nelze vyhnout.

Čekání na krasavce

Objednáte si od grafického studia nové nebo dokonce své první logo. Čekáte na něj týden. Jste jak na trní. Jak bude vypadat? Budeme se mít vzájemně rádi? Otázky vám šrotují v hlavě.

Konečně ho máte doma. Je krásné. Je to láska na první pohled. Žijte spolu ve vzájemné symbióze. Budujete značku své společnosti a zákazníci mají při pohledu na logo pozitivní pocity. Je to vaše velké vítězství.

Podobnému logu se nevyhnete

Jednoho dne ale přijde zčistajasna velký černý mrak, který vám pokazí náladu. Přijdete na to, že vaše originální logo má věrnou napodobeninu.

Krevní tlak stoupá do závratných výšin. Hledáte, kde vypustit páru.

Koho označit jako viníka?

Nikoho. Na světě jsou již miliony log a vyhnout se podobnosti je nemožné. Bez ohledu na to, jak moc kreativního grafika najdete. Pravděpodobnost, že už někdo vymyslel něco podobného, je velká. Nebo vymýšlí právě teď.

Proč? Pokud se budeme bavit o České republice nebo Evropě, žijeme všichni v podobném světě. Obklopují nás podobné tvary a používáme podobné věci. Čteme podobné knihy, díváme se na podobné filmy.  That's point.

Ano. Samozřejmě mohou existovat grafické firmy či jednotlivci, kteří si neberou servítky a logo sprostě zkopírují. To je opravdu nehezký čin a zbývá jen doufat, že na takové lidi přijde trest v podobě negativních referencí a žádných dalších zakázek.


Obrázek 1 – Vlevo je abstraktní motiv pro Pepsi logo. Vpravo abstraktní motiv pro logo, které nakonec nevzniklo. Klientovi připomínalo logo hnědého nápoje.

Loga slavných také trpí

Přeneste se nad to. Není to plagiátorství, ale realita tohoto světa. Přijměte to jako fakt. Prohlédněte si firemní loga slavných velkých společností. I oni se museli s podobnými logy vypořádat.


Obrázek 2
– Carrier & Ford (Zdroj: www.designstation.com.au/blog/why-does-my-logo-look-like-that-one/)


Obrázek 3 – BYD & BMW (Zdroj: www.designstation.com.au/blog/why-does-my-logo-look-like-that-one/)


Obrázek 4
– Sun microsystems & Columbia Sportswear (Zdroj: www.spellbrand.com/top-10-similar-logos)

Řešení

Připravte podrobné zadání

Pro grafické studio, kterému svěříte tvorbu loga, připravte tak podrobné zadání, jak jen vám čas dovolí. Promyslete barvy, font, motivy. Na papír nakreslete nebo napište příběh, který stojí za vaší společností a z loga by měl být čitelný.

Vzpomeňte si na oblíbené místo z dovolené. Vyfoťte produkt, který vystihuje váš byznys. Můžete také připravit jednoduchý mood board. U nás si můžete s grafikem zavolat či se sejít a probrat podklady.

Grafika inspirujte tím, co máte rádi a co vás a vaše podnikání vystihuje. Cesta k osobitému logu vyžaduje čas a zamyšlení.

Patentujte si logo

Pro vaše logo můžete podat žádost o zápis ochranné známky do rejstříku (PDF) (zde najdete návod k vyplnění přihlášky (PDF)) na Úřadu průmyslového vlastnictví. Přijetí přihlášky vás vyjde na 5.000 Kč. Zápis do rejstříku platí 10 let.

Náš tip: Definice ochranné známky
„Ochrannou známkou je označení schopné grafického znázornění, tvořené zejména slovy, písmeny, číslicemi, barvou, kresbou nebo tvarem výrobku či jeho obalu, určené k rozlišení výrobků nebo služeb,“ definuje ochrannou známku Úřad průmyslového vlastnictví.

Nechte si navrhnout nové

Pokud nejste zavedená značka a trápí vás podobné logo, nechte si navrhnout nové. Stává se tak často a i v lepších rodinách. Tedy u známějších společností.

Schválně si občas pročtěte magazín Mediaguru. Každou chvíli zde najdete článek o změně loga:

A pokud zavedená značka jste, pořádně redesign loga promyslete. Vzpomeňte si na své podnikatelské začátky. Změna si bude žádat novou marketingovou strategii, váš čas i finance.


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)